موتور TU5 ، درباره ی محبوب ترین موتور ایران بیشتر بدانید

همین موتور برروی اتومبیل های سمند LX و سمند سورن و دنا به بازار ارائه شده می باشد و به واسطه اقتدار و شتاب بالا استفاده از آن رو به ارتقاء است. ایجاد انبوه موتور ملی ۱.۷ لیتری اولی موتور از این نوع آغاز شده ولی ایجاد این موتور پیشرفته که ممکن است آن را بتوان پیشرفتهترین موتور ایرانخودرو نامید بارها به تاخیر افتاده است. اولین پژو پارس که اهمیت موتور tu۵ عرضه شد پژو پارس LX کلاس ۱۲ نام گرفت. همین موتور به عامل مصرف بالای ۱۲ لیتریاش در ۱۰۰ کیلومتر دلیلی برای از دستدادن مشتریان در موقعیت نو سهمیهبندی بنزین شده است. برای این در خودروی نو تیبا گیربکس پراید در دنده دو به دسته ای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای این موتور را تحمل کند. گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای این موتور را نداشت. مصرف بالای سوخت و استهلاک، ترمزهای بد، طرح سابق و روان خردکن خودرو، و چند خلل دیگه که ابلاغ آن از شکیبایی بیرون است! به جهت همین موتور دیزلی، سیستم پاشش مستقیم که مهم فناوری یک‌سری راهه فشار بالای سوخت است در نظر گرفته شده است. پس از طراحی موتور ملی حساس اسم EF7 اساسی مشارکت کمپانی FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی ۱.۴ لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری می باشد که بر مبنا موتور EF7 طراحی شده است. واتر پمپ: وظیفه به گردش کردش درآوردن آب در سیستم خنک کننده را بر عهده دارد. پس عمر مشخصی ندارد و بیشتر به طریق کارکرد و شرایط مراقبت بستگی دارد. می بایست دید در شرایط واقعی کارایی همین موتور چطور خواهد بود البته براساس اطلاعات روی صفحه همین موتور چنانچه بر روی خودرویی کارگزاری شود، بهترین مورد به جهت خرید کردن خواهد بود چرا که دارای مصرف ۲۵درصد کمتر، آلودگی کاهش و گشتاور و اقتدار بیشتری دارد. بنابراین میتوان دریافت که اطلاعاتی که ایرانخودرو درباره همین پیشرانه منتشر کرده (گشتاور ۱۵۳ n.m و قدرت ۱۰۰ hp) در صورت به کار گیری از بنزین سوپر و موقعیت نزدیک به آزمایشگاه به دست خواهد آمد. اسم موتور EF7 بهنوعی اهمیت اسم خانواده سمند گره خورده و اکثر زمان ها دارندگان ماشین سمند، همین پیشرانه را اصلی این خودرو میشناسند. این موتور هماکنون در ماشین پژو ۲۰۶ به کار گیری میگردد و گوشه ای از آن در کشور ایران ساخته میشود. علاوه بر آن سیستم صوتی همین ماشین می تواند ای یو ایکس (aux)، فلش و سی دی را هم پشتیبانی کند که در نوع خود یک پیشرفت محسوب می شود، تغییراتی که در نسخه LX پژوپارس هم وجود دارد. سیستم برق مالتي پلكس: در این گونه سیستم الکتریسیته کشی از سیم به جهت رابطه در بین بخش های متفاوت اتومبیل استفاده نمی شود و به جای آن قطعاتی به اسم “نُد” برای هر قطعه برقی وجود دارد که می توانند به شکل هوشمند دیتاها را دریافت کنند، آن ها را باز‌نگری کنند و داده های واجب را به قطعات هدف بفرستند. این کلاس مشابه کلاس ۱۷ هست و تفاوت کلاس ۱۹ اصلی ۱۷ استعمال از ترمز عقب پیاله ای به جای ترمز دیسکی هست و هیچ تغییر تحول خاصی دیگری در همین خودرو مشاهده نمی شود. از طرفی آنتن خودرو نیز به صورت کوسه ای و در سقف قرار دارد و مثل سمند های آن سال بر روی کنار صندوق عقب نیست. این موتور ۱۳۹۷ سیسی حجم دارد و ۹۵ اسب بخار توان در حالت بنزینی و ۸۴ اسببخار در حالت گاز سوز قدرت ساخت می‌کند گشتاور آن نیز در حالت بنزین ۱۲۵ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ بدور و ۱۱۱ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ در شرایط گاز تولید می کند. گفته می گردد که مصرف سوخت همین خودرو ۱۰درصد کاهش از پراید است البته این موتور گزینه دوچندان بهتری نسبت به موتور پراید می باشد همین موتور یک عدد از ارزانترین موتورهای اهل ایران در این کلاس نیز محسوب می شود گشتاور این محصول نیز از ۱۰۳ نیوتنمتر به ۱۲۴ نیوتنمتر افزایش یافته هست . گشتاور این موتور نیز حدود ۳۰ نیوتنمتر کمتر موتور TU5 میباشد که عملکردی ضعیفی دارد. براساس اعلام شرکت مگاموتور، سازنده قوای محرکه سایپا، همین موتور ۸درصد مصرف کمتری نسبت به پراید داراست . حتی در بعضی از نمونه های تولیدی نسخه ی LX نیز که عرضه ی محدودی دارد ، مالکان از ذیل بودن کیفیت ساخت و مونتاژ و وجود سر و صدای مازاد در باطن کابین شکایت دارند. از سوی دیگر در برخی از موارد ادوات و تجهیزات کابین هم کارایی صحیحی نداشته و دردسرهای متعددی را برای صاحب و مالک خودرو ساخت خواهند کرد. نقص‌ اصلی در تاخیر ساخت این موتور که اولین موتور پایه گازسوز جمهوری اسلامی ایران هست نقص‌ ایجاد باطن قطعات این موتور حیاتی استانداردهای بالا و سختی ترخیص برخی قطعات از موتور tu5 قیمت گمرک بوده است. مبنای مهم طراحی همین خودرو پژو 405 بوده و زمانی که وارد بازار شد ایرانخودرو آن را لوکسترین ماشین داخلی نامید. جدیدا دعوت نامه ی همین ماشین جهت تکمیل وجه مهم مبلغ 49.900.000 تومان به دست مشتریان رسیده است که همین خودرو را وارد بازه ی مالامال رقابتی می کند و در در مقابل رقبایی مانند جیلی GC6 اهمیت قیمت 47,800,000 تومان ، تندر نود اتوماتیک اصلی ارزش 47,485,000 تومان ، تندر پلاس اتوماتیک دارای ارزش 49,100,000 تومان، رنو ساندرو اتوماتیک حساس ارزش 49,900,000 تومان ، برلیانس های H220 و H230اتوماتیک اساسی ارزش 45,000,000 تومان، دانگ فنگ اچ سی کراس اهمیت بها 45,524,000 تومان و ساینا اتوماتیک حساس ارزش 38,450,000 تومان قرار می دهد که همانطور که تماشا می کنید ، نسبتاً از همه رقبایش گران خیس است و اهمیت اعتنا به میزان مرغوب بودن مونتاژ پژو پارس های آخر کشور‌ایران اتومبیل و سابق بودن گیربکس آن ، خرید آن مقداری ریسک به همراه خواهد داشت.

حتما بخوانید:
اگر می خواهید برنده شوید، اکنون فلسفه داروهای گیاهی خود را تغییر دهید!