پیستون چیست و طرز کار آن چگونه است؟

این نوع موتورها چون فقط یک پیستون دارند -و پیستون دیگری نیست که لرزش آن را خنثی کند- معمولا سر و صدای زیادی ایجاد میکنند. اما وقتی که سیلندرها روبه روی هم یا v شکل اند، لرزش یکدیگر را خنثی میکنند. اگر پیستون پهن یا قطر بزرگ را کنار پیستون با قطر بسیار کم قرار دهیم ( شاتون یک اندازه باشد ) , پیستون جک s5 شاهد این خواهید بود که قدرت تولیدی بسیار زیادتر از قدرت پیستون لاغر است . تعداد سیلندرهای بیشتر در این موتورها به معنی قدرت و گشتاور بالاتر و البته مصرف سوخت بیشتر می باشد. البته این خودرو تشنهٔ سوخت و مصرفش زیاد است. سوخت بهطور مستقیم در بالای دو پیستون تزریق نخواهد شد، بلکه بهصورت مماس بین آنها تزریق میشود.هوا از طریق درگاههای موجود در سیلندرها وارد پیشرانه میشود و گازهای خروجی از طریق مجموعه دیگری از درگاهها به همان شکل، شبیه حالت معمول در پیشرانههای دو زمانه، خارج خواهد شد. همان طور که می دانیم، کار یک پیستون در موتور خودرو، بسیار شبیه به وظیفه پاها در دوچرخه سواری است.

قطر پیستون های موتور خودرو بین ۷۶ تا ۱۲۲ میلی متر (۳ تا ۴ اینچ) تغییر می کند. در نتیجه این عملیات چهارگانه، زمانی که پیستون به سمت پایین حرکت خود را آغاز می­ کند و به علت تجمع حجم در بالای پیستون، فشار کم می­ شود و هوا و سوخت، سیلندر را پر می­ کند. در موتورهای خطی، پیستونها در بالای میل لنگ قرار می گیرند. هواداران خودرو عاشق موتورهای ۸ سیلندر V شکل اند. از آنجایی که قسمت زیرین میله در موقعیت ثابتی نیست، باعث می شود به جای حرکت خطی، یک حرکت دایره ای شکل داشته باشد. کانفیگ دیگری از موتورهای W شکل بصورت ۳ سیلندر یا مضربی از سه روی محور میل لنگ است که در موتورهای ۱۲ سیلندر استفاده می شود. در این نوع از موتور، چهار پیستون یا مضربی از چهار با زاویه روی یک محور قرار می گیرند. بخش بالایی آن نیز به شکل های مختلف ساخته می شود. موتورهای W شکل در تعداد محدودی از خودروها استفاده شده است.

حتما بخوانید:
قیمت ژئوممبران در مشهد درسال 1400

موتورهای درون سوز متداول به انواع دیزلی یا بنزینی و دو زمانه یا چهار زمانه و پیستونی یا دورانی تقسیم می شوند. سیلندرها در موتور طوری چیده شدهاند که یکی پس از دیگری یا به صورت دوتایی مرحلهٔ احتراق را بگذرانند. ۵ سیلندر خطی به مانند ۶ سیلندر نرم و بی صدا نیست اما از ۴ سیلندرها خیلی بهتر و piston 3d model خوش صداتر است. پله خارجی باید به سمت پایین بوده تا مانند رینگ نوع c عمل کرده و این نوع رینگ نیز در دومین جارینگی مورد استفاده می گیرد . مناسب برای عقب دهنده سیلندر انواع خودورهای سواری ایرانی و خارجی می باشد . این سیلندر ها دارای بدنه استوانه ای و جدار ضخیم بوده و قابلیت تحمل تنش های بالا و درجه حرارت های بالا می باشد. موتور سیکلت ها بیشتر بین ۱ تا ۴ سیلندر دارند. این پیستون ها که به دلیل نوع طراحی موتورهای دو زمانه تحت فشار مکانیکی زیاد و حرارت بالا قرار دارند کمتر در خودروها کاربرد دارند و بیشتر در موتورسیکلتها به کار میروند.

در موتورهای v6 بجای قرار دادن ۶ سیلندر به صورت مستقیم، میتوان آنها را به صورت دو ردیف شبیه حرف v ساخت. موتور های ۶ سیلندر خطی با این که از قدرت خوبی بر خوردارند، اما یک مقدار درازند و جا دادن آنها در زیر کاپوت یک مقدار مشکل است. خب، باید بدانید که خودروها به هر تعداد که نیاز باشد میتوانند پیستون و سیلندر داشته باشند و روشن است که تعداد سیلندرها و نحوهٔ قرار گیری آنها کنار هم تاثیر زیادی بر روی قدرت خودرو خواهد داشت. موتورهای تک سیلندر قدرت کافی برای راه بردن یک خودرو را ندارند. مزیت این چینش، کوتاه شدن طول موتور مخصوصا در موتورهای با تعداد سیلندر بالا می باشد. شاتون این نیرو را به میل لنگ منتقل می کند و این حرکت خطی به نیروی چرخشی تبدیل می شود. سرویس منظم سیستم خنککاری خودرو که شامل فن، رادیاتور، واتر پمپ و ترموستات میشود میتواند از بالا رفتن دمای پیستون و مشکلات در پی آن پیشگیری کند. به این ترتیب که در زمان منبسط شدن دامنه به قطر آن افزوده نشده و دهانه شکاف کوچکتر میشود. این ترتیب به موتور کمک میکند تا نرمتر و با صدای کمتری کار کنند. این موتورها اغلب بیش از ۳ تا ۵ لیتر حجم دارند، بسیار قدرتمند و صدای غرش آنها هر شنونده ای را به هیجان میآورد.

حتما بخوانید:
تشک بادی داخل ماشین - ایران اینتکس

برای کسانی که هر گونه نگرانی در مورد دقیقا کجا و همچنین راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از پیستون لیزر ، شما احتمالا می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.